تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 3:37
کد خبر : 16163

آیا واقعا عامل سفید شدن مو است؟

آیا واقعا عامل سفید شدن مو است؟

به نقل از این مجله : «مجله» – به بیان ساده، استرس به طور بالقوه می‌تواند باعث سفید شدن مو شود. در این مطلب درباره سفید شدن مو، نقش استرس در آن، همیشه بودن یا نبودن آن و نکاتی برای سفید شدن زوددرس موها می‌خوانید. رنگ موی شما را مقدار ملانین موجود در آن تعیین

به نقل از این مجله :

آیا واقعا عامل سفید شدن مو است؟«مجله» – به بیان ساده، استرس به طور بالقوه می‌تواند باعث سفید شدن مو شود. در این مطلب درباره سفید شدن مو، نقش استرس در آن، همیشه بودن یا نبودن آن و نکاتی برای سفید شدن زوددرس موها می‌خوانید.

رنگ موی شما را مقدار ملانین موجود در آن تعیین می کند. سلول های رنگدانه در فولیکول های موی شما به نام «ملانوسیت»، ملانین تولید می کنند. این سلولها با بالا رفتن سن شروع به از بین رفتن می‌کنند. با سلول های رنگدانه ای کمتر، ملانین موجود در فولیکول های مو کمتر می شود. در نهایت، مو بدون ملانین رشد می کند و رنگ آن سفید مایل به خاکستری و سپس سفید می شود.

ژنتیک در تعیین زمان سفید شدن شما نقش مهمی دارد. برای اینکه بدانید چه زمانی شما شروع به سفید شدن خواهید کرد، سفید سفید شدن کر والدین و پدربزرگ و مادربزرگتان را بررسی کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از سفید شدن زودرس موها است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان داد احتمال سفید شدن زودرس سیگاری‌ها در قیاس با غیرسیگاری‌ها دو و نیم برابر بیشتر است. این مطالعه روشن کرد که کشیدن سیگار با افزایش تنش‌ها همراه است که می‌تواند به سلول‌های رنگدانه آسیب برساند و باعث کاهش زودرس ملانین در فولیکول‌های مو شود.

بیماری

آیا واقعا عامل سفید شدن مو است؟

بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند عامل سفید شدن موها در سن پایین شوند. از جمله:

بیماری خودایمنی: بیماری طاسی و پیسی‌هایی هستند که بواسطه‌ای آن‌ها به سلول‌های خود ایمنی می‌دهند از جمله ملانوسیت‌ها می‌کنند و این حمله باعث می‌شود مایل به رنگ سفید مایل به خاکستری یا سفید درآیند.
ویتامین ب ۱۲: ویتامین ب ۱۲ یک ماده مغذی است که به شکل‌دهی سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند و برای عملکرد سالم مغز و اعصاب نیاز است. این ویتامین نقش مهمی در رشد مو دارد. رژیم غذahahaی کembhwd eیtahamیn umی‌tund tholeیd emelnaیn ba ba ض ضrah کraden seluel‌haی rennahnahnahnahnahش کnahahش کnahahahش alnahahahش alnahahش
بیماری تیروئید: تیروئید غده‌ای است که تولید می‌کند و نقش مهمی در کنترل متابولیسم شما دارد. عملکرد تیروئید می‌تواند باعث کاهش تجمع رنگدانه‌های مو شود.

چگونه بر رنگ موی شما اثر می‌گذارد؟

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در Nature منتشر شد، مجله‌ی Nature منتشر شد که تاثیر آن بر رنگ موی افراد را به خوبی توضیح می‌دهد. برای تعیین اینکه آیا استرس می‌تواند باعث سفید شدن موها شود موش‌ها را آزمایش کردند. آن‌ها گروه موش را در معرض خطر قرار دادند. تمام موش ها دچار ریزش مو و افزایش سفیدی مو شدند. این مطالعه نشان داد نورادرنالین (نوراپی‌نفرین) دلیل آن است.

بدن هنگام استرس انتقال‌دهنده‌های عصبی آزاد می‌کند

وقتی استرس بدن شما با آزاد کردن انتقال‌دهنده‌ی عصبی نورادرنالین واکنش نشان می‌دهد. در شرایط عادی، سلول‌های بنیادی تولیدکننده رنگدانه غیرفعال می‌مانند تا زمانی که رشد موی جدید اتفاق بیفتد. با این حال، نورادرنالین این سلول‌ها را خیلی زود فعال می‌کند و باعث دور شدن آن‌ها از ذخایر رنگی فولیکول مو می‌شود. با کم شدن سلول‌های بنیادی برای تبدیل شدن به سلول‌های رنگدانه یا ملانوسیت، ملانین کمتری تولید می‌کند و مویی می‌شود که در این شرایط رشد، رنگ نخواهد بود. این مطالعه روی موش‌ها انجام شد، بنابراین در رابطه‌ای بین استرس و سفید شدن زودرس مو‌ها مطالعات بیشتری باید انجام شود.

آیا سفید شدن موها دائمی است؟

بله در موارد بیشتر. وقتی هیچ رنگدانه‌ای در فولیکول مو نباشد، ملانین نمی‌تواند تولید شود و اثر آن دائمی باشد.

آیا واقعا عامل سفید شدن مو است؟

سفید شدن موها برای برخی افراد برگشت پذیر به رنگ اولیه است

برای چند نفر، سفید شدن موها برگشت پذیر به رنگ اولیه است. در این مطالعه، نمونه‌های تار موی ۱۴ شرکت‌کننده جمع‌آوری و تحلیل شد. از شرکت‌کنندگان به سطح استرس‌شان را به صورت هفتگی در یک دفترچه یادداشت ثبت کنند. برای بررسی تارهای مو و مشاهده تغییرات جزئی رنگ از اسکنرهایی با نمای بالا استفاده شد. تغییرات رنگ مو با یادداشت‌های شرکت‌کنندگان درباره سطوح استرس‌شان مقایسه شد. نتایج نشان داد تعدادی از افراد با کاهش بیش از حد شکستند رنگ موی مایل به سفیدشان را به رنگ طبیعی بازگردانند.

نکاتی برای سفید شدن موها

مدیریت استرس از اثری که روی ظاهر می‌گذارد، هدفی سالم است. هر چند پیرشدن از دست دادن است، به این معنا نیست که با افزایش سن حس خوبی از خودمان داشته باشد. مراقبت از سلامت جسمی و روانی دراز مدت به نفع ما است. در ادامه نکاتی را برای شروع از سفید شدن زودرس موها می‌خوانید:

رژیم غذایی داشتن: رژیم‌های غذایی‌شده از میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی‌ها با خوردن آش‌باع‌شده و غذای فرآوری کم‌کم‌تر می‌کند بدن شما مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای موی سالم را دریافت می‌کند. این حقیقت ثابت است که رژیم غذایی به خوبی به پیری و استرس کمک کند.
فعال ماندن: ورزش منظم برای خلق و خو و بدن خوب است. فعالیت های جسمانی به کاهش استرس، استرس و ورزش و تقویت نفس کمک می کند.
ایمنی در برابر خورشید: اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌تواند باعث ریزش مو و کاهش رنگدانه‌ها شود. پوشیدن کلاه، استفاده از کرم ضدآفتاب و محدود کردن زمان قرارگیری نور آفتاب میزان آسیب به موها را کاهش می دهد.
وقت گذرانی با عزیزان: تماس منظم با دوستان و خانواده بر سلامت احساسی و روانی ما می‌گذارد. ارتباط اجتماعی سلامت روان ما را بهبود می‌بخشد، از ما در برابر خطر محفاظت می‌کند و خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد.
استقبال از پیری: نگرانی از تارهای سفید مو نتیجه‌ای معکوس، چون هرقدر بیشتر استرس داشته باشد، مو‌های شما زودتر سفید می‌شود. پیر شدن یک فرآیند طبیعی است. به جای نگرانی ظاهری، نگاهتان به پیر شدن، این دگرگونی را از دست دادن، عوض کنید.

رنگ کردن موها

اگر سفیدی رنگ موی شما با اعتماد به نفس شما و احساسی که نسبت به خودتان دارید اثر گذاشته است، می‌توانید رنگتان را رنگ کنید!

نکته: اگر متوجه شدید موی شما بدون تغییر خاصی در سبک زندگی‌تان در حال سفید شدن است، با پزشکان در مورد مشکلات پزشکی بالقوه‌ای که شاید دلیل سفید شدن آن باشد، مشورت کنید.

منبع: فرادید

دیدن منبع مجله


اگر دوست داشتید از مجله روز ایران دیدن نماید 🙂

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،