تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 21:18
کد خبر : 16825

ایران با سرپیچی از تحریم ها به قطب ترانزیت منطقه ای تبدیل می شود

ایران با سرپیچی از تحریم ها به قطب ترانزیت منطقه ای تبدیل می شود

به نقل از این خبرگزاری : تهران – هزاران سال است که ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود مسیر مهمی برای ترانزیت کالاهای خارجی بوده است. این کشور نقش بسزایی در حمل و نقل کالاها از غرب به شرق به عنوان یکی از ایستگاه های اصلی در مسیر جاده ابریشم باستانی ایفا کرد. این ظرفیت

به نقل از این خبرگزاری :

تهران – هزاران سال است که ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود مسیر مهمی برای ترانزیت کالاهای خارجی بوده است. این کشور نقش بسزایی در حمل و نقل کالاها از غرب به شرق به عنوان یکی از ایستگاه های اصلی در مسیر جاده ابریشم باستانی ایفا کرد.

این ظرفیت عظیم اما در عصر مدرن به دلیل جنگ، درگیری‌های سیاسی و تحریم‌ها و به تبع آن کمبود زیرساخت‌ها خاموش شد، اما اکنون شرایط جهانی به نفع ایران در حال تغییر است و فرصت‌های جدیدی در افق پدیدار شده است.

جنگ اوکراین، علی‌رغم پیامدهای سنگینی که برای بسیاری از کشورها داشت، فرصت طلایی را برای ایران فراهم کرده است تا به هدفی که مدت‌ها در انتظار آن بود، تبدیل شدن به قطب ترانزیت جهانی که زمانی بوده است، دست یابد.

درگیری بین اروپا و روسیه بر سر جنگ اوکراین که منجر به اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور شد، دولت روسیه را از نظر اقتصادی در گوشه و کنار گذاشت و بسیاری از کشورهای اروپایی مرزهای خود را بر روی کالاهای روسی بستند و دسترسی بازرگانان این کشور به کالاهای روسیه را بسیار سخت کردند. بازارهای مقصد در نتیجه، این کشور شروع به جستجوی راه‌های جدیدی برای توزیع کالاهای خود در سراسر جهان به‌ویژه در آسیا کرد و کریدور بین‌المللی ترانزیتی شمال – جنوب (INSTC) بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت.

INSTC و ایران

قرارداد راه اندازی INSTC در سال ۲۰۰۰ توسط ایران، هند و روسیه امضا شد، اما با وجود همه علاقه و هیاهوها، توجه به این مسیر به مرور زمان به دلیل موانع ژئوپلیتیکی از جمله رکود اقتصادی جهانی، تحریم های آمریکا علیه ایران، کمرنگ شد. درگیری در قره باغ و همه گیری.

اکنون شبکه چندوجهی کشتی‌ها، راه‌آهن و جاده‌ها بار دیگر اهمیت خود را به‌عنوان مهم‌ترین پیوند تجاری بین آسیا و اروپا پیدا کرده است.

بر اساس اطلاعات رسمی، یکی از مزیت های مهم این مسیر حمل و نقل ارزان تر بودن ۳۰ درصدی هزینه حمل کالا از طریق این کریدور است. همچنین زمان انتقال کالاهای هندی به روسیه از طریق کانال سوئز را به نصف کاهش می دهد.

ایران می تواند از این مسیر ترانزیتی برای توزیع کالاهای اروپایی در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه کمتر نسبت به سایر مسیرهای اقیانوس هند و خلیج فارس استفاده کند.

پیش‌بینی می‌شود که پس از بهره‌برداری کامل از INSTC، ایران بتواند سالانه ۲۰ میلیارد دلار سود ترانزیت به‌دست آورد که به کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی در بحبوحه ممنوعیت آمریکا در این بخش کمک می‌کند.

تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه

جمهوری اسلامی اقدامات جدی برای توسعه شبکه ریلی و همچنین بنادر و زیرساخت های کشتیرانی خود انجام داده است تا کشورهای بیشتری را به عضویت در این پروژه تشویق کند.

ایران با استفاده از ظرفیت‌های INSTC علاوه بر گسترش حجم مبادلات تجاری با روسیه و کشورهای منطقه، می‌تواند سهم عظیمی از ترانزیت سالانه کشورهای مذکور را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر روسیه برای تسریع در توسعه شبکه ریلی جمهوری اسلامی در مسیر مذکور، پیشنهاد مشارکت در برخی پروژه های ریلی ایران را مطرح کرده است.

هفته گذشته، ایگور یوگنیویچ لویتین، دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه در رأس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرد تا با رستم قاسمی، وزیر حمل و نقل و شهرسازی ایران دیدار و درباره گسترش روابط حمل و نقل گفتگو کند.

بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل ایران، لویتین از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه موظف شد تا اقدامات لازم را برای اجرای خط آهن رشت – آستارا و سیگنالینگ خط ریلی اینچه برون – گرمسار (که هر دو در مسیر INSTC هستند انجام دهد). ).

ایران علاوه بر اتصال هند به اروپا از طریق این کریدور، می تواند آسیای مرکزی را به اقیانوس هند و خلیج فارس متصل کند. کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی می توانند از راه آهن این کریدور برای دسترسی به دریاهای آزاد استفاده کنند. با گذشت زمان، جایگاه ایران در کریدور برای همه مشخص می شد.

قزاقستان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و افغانستان نیز با اتصال خطوط راه آهن خود به ایران علاقه مند به پیوستن به این پروژه عظیم هستند.

قزاقستان در اوایل ماه جاری با جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از شبکه ریلی این کشور و بندر شهید رجایی جنوبی برای ترانزیت کالا به مناطق آسیای مرکزی و کشورهای مشترک المنافع (CIS) به توافق رسید.

ایران همچنین به دنبال پیوستن به راه آهن خود با عراق بوده است تا از این کشور عربی برای تسهیل دسترسی به بازار سوریه استفاده کند، به این ترتیب سوریه نیز می تواند به نوعی به INSTC متصل شود.

مسیر ریلی و دریایی نیز می تواند به پروژه جاده و کمربند چین بپیوندد که به دنبال احیای جاده باستانی ابریشم است. چین به‌عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران، پس از شروع بحران اوکراین، برای ترانزیت کالاهای خود به اروپا به آسیای مرکزی و دریای خزر رفته و ایران می‌تواند نقش مهمی در ارسال کالاهای چینی به مقصد داشته باشد.

شرایط کنونی بین‌المللی فرصت مناسبی را برای ایران فراهم کرده است تا با توسعه زیرساخت‌های ریلی و ترانزیتی، نقشی پررنگ در اجرای گسترده‌تر INSTC ایفا کند و به یک قطب تجاری منطقه‌ای تبدیل شود.

با توجه به هزینه‌های کمتر و زمان کوتاه‌تر مبادلات تجاری از این مسیر، ایران می‌تواند به اصلی‌ترین حلقه تجاری آسیا و اروپا تبدیل شود و اقدامات آمریکا برای انزوای جمهوری اسلامی از اقتصاد جهانی را به طور موثر خنثی کند.

EF/MA

دیدن منبع خبر


اگر دوست داشتید از مجله روز ایران دیدن نماید 🙂

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،