تاریخ انتشار : جمعه 25 شهریور 1401 - 5:06
کد خبر : 9906

این شهر زیر صفر بود! /چمران: آغاز بزرگراه‌سازی در پایتخت بعد از ۴ سال توقف

این شهر زیر صفر بود!  /چمران: آغاز بزرگراه‌سازی در پایتخت بعد از ۴ سال توقف

به نقل از این خبرگزاری : گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یک سال از فعالیت مدیریت ششم شهری می‌گذرد. مدیران شهری معتقدند که وقتی شهر را تحویل گرفته است و وضعیت نابسامانی دارد و مشکلات زیادی در شهر وجود دارد و زیر صفر بوده است. توسعه حمل و نقل عمومی دچار عقب ماندگی جدی بوده است

به نقل از این خبرگزاری :

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یک سال از فعالیت مدیریت ششم شهری می‌گذرد. مدیران شهری معتقدند که وقتی شهر را تحویل گرفته است و وضعیت نابسامانی دارد و مشکلات زیادی در شهر وجود دارد و زیر صفر بوده است.

توسعه حمل و نقل عمومی دچار عقب ماندگی جدی بوده است و بیشتر اتوبوس ها خوابیده و یا از رده خارج شده اند. بخشی از واگن‌های مترو هم از رده خارج شدو و نیازمند اورهال و بازسازی است.

قرار بود در دوره قبل از مدیریت شهری واگن مترو خریداری شود و در این زمینه موضوعات مطرح می شوند اما کار به جایی نرسید.

تعداد معتادین متجاهر در شهر زیاد شده بود و یکی از این دوره مدیریت شهری جمع آوری معتادین متجاهر بود که ساماندهی خوبی در این زمینه رخ داد.

مسئولین شهری در این مدت تلاش کردند که عقب ماندگی ها را جبران کنند. قرار است تا از بازگشایی مدارس قبل از ورود اتوبوس های شهری خارج شود و همچنین برنامه ریزی شود تا در یک دوره زمانی مشخص تعداد اتوبوس های شهر به بیش از ۵۰۰ دستگاه برسد.

در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت شهر در هنگام تحویل از مدیران قبلی، فعالیت های قرارگاه های مسکن و اجتماعی و …. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت وگو نشستیم.

این شهر زیر صفر بود چمران آغاز بزرگراه‌سازی در پایتخت این شهر زیر صفر بود! /چمران: آغاز بزرگراه‌سازی در پایتخت بعد از 4 سال توقف

یک سال از آغاز فعالیت مدیریت شهری می‌گذرد. در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کردیم که شهر را زیر صفر تحویل گرفته‌اید. اعضای شورای پنجم می‌گویند که این طور نبوده است. بفرمائید یک سال پیش شهر را در چه شرایطی تحویل گرفتید؟

وقتی شهر را تحویل گرفتیم مشکلات زیاد بود/در دوره چهارم وقتی شهر را تحویل دادیم ۶ هزار اتوبوس داشتیم/شهر را در دوره ششم با ۱۸۲۲ اتوبوس تحویل گرفتیم/۶۰۰ واگن مترو خوابیده است

باید آمار و ارقام را دقیق ببینیم. زمانی که شهر را تحویل گرفتیم مشکلات زیاد بود. ببین! من عادت ندارم خیلی از گذشته ایراد بگیرم و در این زمینه هم کمتر گفته ام. کارهای خوبی هم در گذشته انجام شده است. ما برای دوستان نسبت به قائلیم، اما شاید دیدگاه‌ها متفاوت باشد. به هر حال ما وقتی شهر را تحویل گرفتیم مشکلات زیاد بود. به عنوان مثال زمانی که شهر را در دوره چهارم مدیریت شهری تحویل دادیم، نزدیک به ۶ هزار اتوبوس در شهر وجود دالشت،اما تهران زمانی که در ششم مدیریت شهری شهر را دوره تحویل گرفتیم، فقط ۱۸۲۲ اتوبوس شهر داشت. لوازم یدکی نبود، تقریباً به صفر رسیده بود. در خصوص واگنهای مترو هم همینطور، نزدیک به ۶۰۰ واگن خوابیده است، خب اینها را چه می‌شود گفت؟

شهر رها شده بود/حمل ونقل و وضعیت آب و هوا دو موضوع مهم شهر هستند/دوستان دوره قبل بگویند بزرگراه یادگار امام قطع و ادامه پیدا کرد؟/قبلی ها معتقدند که شهر نیازی به بزرگراه ندارد.

برنامه‌ای هم که نبوده اجرا شود و شهر رها شده بود. شما با همین چند مثالی که من زدم که کار چگونه بوده است. موضوع حمل و نقل عمومی و آب و هوای شهر تهران بسیار مهم است. بگویند که چرا بزرگراه یادگار امام قطع و ادامه پیدا کرد؟ دوستان در آن زمان می‌گفتند که نیاز به بزرگراه نداریم. چرا بزرگراه شهید شوشتری ادامه پیدا نکرد؟ در صورتی که اگر این بزرگراه ادامه پیدا کند می‌توانست بار ترافیکی زیادی را از روی دوش شهر بردارد. این چراها زیاد است. من کلاً شعارگونه صحبت نمیکنم، صحبتهایم هم تبلیغاتی و مناظرهای نیست. اهل این حرف ها و موضوعات نیستم. خود دوستان هم این موضوع را می‌دانند.

یکی از معضلات اساسی در کلانشهر بحث تهران در مورد مسکن است. قرارگاهی در زمینه مسکن در این دوره مدیریت شهری در تهران ایجاد شده است، در خصوص آخرین مورد انجام شده در این قرارگاه توضیح دهید.

شهرداری تهران شهرسازی در زمینه ساخت مسکن را در پایتخت آغاز کرد/کلنگ ساختمان واحد ساختمانی در منطقه ۱۸ به زمین زده شد

چیزی که اعلام می‌کند، شهرداری اصلاً قصد خانه‌سازی را ندارد، بلکه هدفش را می‌سازد در زمینه ساخت و ساز است که این کار را شروع می‌کند. انشاءالله بتوانیم کار را به جاهای خوبی برسانیم. کلنگ دانشگاه واحد ساختمانی در منطقه ۱۸ به زمین زده شده است. ما به دنبال این هستیم که در مناطقی که نیاز به رفع مشکل نیست. به اصطلاح شهرداری تهران در این زمینه کمک‌رسانی است.

اخبار مبنی بر اینکه قرار است تراکم‌فروشی در شهر صورت گیرد و همچنین در باغ‌ها اجازه ساخت و ساز داده شود از برخی جریان‌ها منتشر می‌شود، بفرمائید قرار است چه چیزی در باغات انجام شود آیا اجازه ساخت و ساز داده می‌شود؟

بهتر است افراد منصف باشند/بحث باغ بودن یا نبودن ملکی کاملاً تخصصی است/بعد از پیگیری های قانونی تشخیص باغ ملکی به شورا داده شد.

بهتر است دوستانی که این صحبت‌ها را می‌توانند قدری منصف کنند. که تشخیص دهنده ملکی باغ است یا نه، حتی ما در شورای اسلامی شهر تهران هم نمی‌توانیم قانونا نظر نهایی بدهیم. در قانون هر کسی چیزی می‌گفت و بعد به ماده ۱۴ و ۱۲ می‌رفتند. یک مدت هم می‌گفتند وزارت مسکن بگوید که آیا این ملک باغ است یا نه . در مدت زمانی هم می‌گفتند؛ دادگاه باید رأی دهد. ببین! بحث باغ بودن یا نبودن ملکی کاملا تخصصی است. بعد از رایزنی‌های فراوان و پیگیری‌های صورت گرفته از اینکه ملکی باغ است یا خیر تشخیصش به شورای اسلامی شهر تهران داده شد. ما در این زمینه بسیار کار کردیم، رفت و آمدهای زیادی داشت و درنهایت این موضوع در مجلس تصویب شد و بعد از دوبار شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و درنهایت در مجمع تشخیص مصلحت رأی داد که ما در شورای شهر تشخیص که ملکی بود. باغ است یا خیر.

مخالف تخریب باغات و از بین رفتن فضای سبز هستیم/ اگر اجازه ساخت قانونی به فرد ندهیم، مالک خودش تصمیم به قطع درختان و یا خشک کردن آنها می‌کند.

در مورد تشخیص باغات هم باید همه اعضای شورای اسلامی شهر تهران رای دهند اینطور نیست که کمیته‌ای بخواهد در این زمینه رأی دهد. ما این کارها را انجام دادیم که جلوی از بین رفتن فضای سبز گرفته شود. بنای برخی از کارها در دهه ۷۰ گذاشته شده است. شهر تهران بسیاری از پیدا کردن کرد و باغات را در آن مقطع از بین رفتند اما به دنبال این بودیم که فضای سبز را حفظ کرد و جلوی تخریب باغات را گرفت و با قانونی که تصویب شد این امر رخ داد.

قوانین و مقرراتی برای باغات گذاشته شده و در شورای عالی معماری تصویب شد و جزئی از طرح جامع شهر تهران به حساب می‌آید. ببین! نباید اگر کسی باغ ضرر کند. اگر ما اجازه قانونی به فرد ندهیم، مالک خود تصمیم به قطع درختان و یا خشک کردن آنها می‌کند. می‌بینید که متأسفانه اتفاقاتی هم در این زمینه رخ داد. باید قانون فرد در ملک خود ساخت و ساز کند. البته شاید ایراداتی هم در آن قانون باشد که باید برطرف شود و به دنبال رفع آن ایرادات هستیم، اما حفظ فضای سبز در دستورکار است و ما اجازه تخریب نمی‌دهیم.

تاکید می کنم که اصلا قصد شهر فروشی نداریم/قفل ساخت و ساز را باید باز کنیم

ببینید قوانین و مقررات دست و پای مردم است و باید این موارد را باید انجام داد و به دنبال اصلاح قوانین هستیم تا آنها را ساده کنیم. و نباید مردم را اذیت کنیم و تاکید کنیم که اصلا قصد شهر فروشی نداریم. ببینید برای ارتفاع ساختمان نباید برای هر بخش شهر تصمیم متفاوتی بگیریم بلکه باید با قانون حرکت کنیم و همچنین قفل ساخت و ساز را هم باز کنیم. نباید مردم را اذیت کنیم.

قرار دادن یک مثال بزنم مثلا می گویند در برخی جاها که سه طبقه بیشتر نمی‌توانم بسازم. خب این موضوع بسیاری را برای مردم ایجاد می‌کند و مشکلات بسیاری از مردم در شهرداری‌های مناطق از این جنس است چرا باید یک نفر طبقه بسازد ولی دیگری سه طبقه. باید قوانین را اصلاح کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

یکی از معضلات در شهر تهران، بحث بافت فرسوده است. طی سالهای گذشته در زمینه نوسازی بافت فرسوده اتفاق خاصی رخ نداده است. گفته می شود که در این دوره مدیریت شهری قرار است بسته شود در زمینه نوسازی بافت فرسوده تهیه و قرار می گیرد که این مراحل قانونی خود را طی می کنند و یکی از ویژگی های این بسته تراکم، دادن یک طبقه تراکم در بافت فرسوده است، بفرمائید. کار به کجا رسیده است؟

باید یک طبقه اضافه در بافت فرسوده به تصویب شورالی عالی برسد/افراد ساکن بافت فرسوده خیلی توان مالی برای نوسازی ندارند و بیشتر برای نوسازی شریک می شوند.

باید این طرح در شورای عالی معماری تصویب شود. کسانی که در بافت فرسوده هستند خیلی توان مالی نوسازی ندارند. اگر آن ملک فرسوده نمیشد. معمولا با کسی شریک می‌شوند که نوسازی را انجام دهند. وقتی ساخت و ساز به صرفه نباشد، باید نوسازی صورت نگیرد. در بسته بندی در نظر گرفته شده، یک طبقه تراکم وجود دارد که اگر شورای معماری تصویب اجرا کند. ما رونق ساخت و ساز را در بافت فرسوده ایجاد کنیم تا بتوانیم رغبت بیشتری به نوسازی داشته باشیم و پای کار بیایند.

کمتر از ۱۰ روز دیگر مدارس بازگشایی می‌شود. عواملی که با افزایش ۳۰ درصدی ترافیک روبه‌رو می‌شوند، می‌شوند و همچنین میزان مراجعه به سیستم حمل و نقل عمومی هم بیشتر می‌شود. بفرمائید که چه چیزی در زمینه بازگشایی مدارس صورت گرفته است؟

ورود اتوبوس جدید تا قبل از بازگشایی مدارس/ تا پایان سال اتوبوس تعمیر و نصب هم خرید می شود/دولت برای خرید اتوبوس پای کار آمد

ابتدا که قرار است اتوبوس وارد شود و بنده هم تصاویرش را دیده ام که دیده شده بود. مثل اینکه اتوبوس ها را برای جابجایی زوار اربعین سوار شده و این اتوبوس‌ها بعد از اربعین برگردانده شده و وارد خطوط می‌شوند. برنامه‌ریزی‌های خوبی گرفته می‌شوند که تا پایان سال شروع به تعمیر و نصب هم می‌کنند. سفارش داده شده و باید اتوبوس‌ها ساخته و وارد شهر شوند. وزارت کشور هم پای کار آمده و شهرداری هم از منابع خود قراردادهایی بسته است و امیدواریم تا پایان سال تعداد قابل توجهی اتوبوس وارد شود.

برنامه تهران ۵ هزار و خرده اتوبوس داریم/در نیمه دوم سال روزها کوتاه تر و ترافیک بیشتر می شود/ برای بازگشایی مدارس تمهیداتی از سوی شهرداری تهران اندیشیده شد.

برای سال آینده هم پیش‌بینی‌هایی گرفته می‌شوند و به دنبال این هستند که به تعداد ۵ هزار و خرده‌ای اتوبوس برسیم هستند. همان تعداد اتوبوس‌هایی که وقتی مدیریت چهارم شهری را تحویل دادیم، شهر تهران داشت. این اتوبوس‌هایی که قرار است وارد شوند، چون در داخل تولید می‌شوند تککابین می‌شوند. اما در بازگشایی مدارس و تغییر ساعت طرح ترافیک هم بگویم در نیمه دوم سال روزها کوتاه تر می شود. اما این را هم بگویم که شورای ترافیک در این زمینه تصمیم گیری کند. برای بازگشایی مدارس تمهیداتی از سوی شهرداری تهران طراحی شده است.

یکی از شهرداری تهران جمعآوری معتادان متجاهر از سطح شهر بود. در آخرین وضعیت جمعآوری معتادین توضیح دهید و همچنین در خصوص قرارگاه اجتماعی توضیحات لازم را بفرمائید.

شهرداری‌های خود در زمینه آسیب‌های اجتماعی عمل می‌کنند/ تعداد زیادی از معتادین جمع‌آوری شده‌اند/شهرداری‌های کارهای اجتماعی در قرارگاه انجام می‌شود.

شهرداری تهرانهای خطرناک در زمینه کاهش آسیب‌های جتماعی انجام شده است. جاهایی را برای نگهداری معتادین به ویژه معتادین می‌کنند که کسی را قبول نمی‌کند و یا زخمی را باز می‌کند و یا بیماری‌های دیگری را در نظر گرفته است. تمهید شده و شهرداری در زمینه آسیب های اجتماعی عمل کرده است. تعداد زیادی از معتادین جمع آوری شده اند. بخشی از آنها بودند که شرایط خوبی نداشتند. در موقعیت‌های اجتماعی اجتماعی هم می‌گوییم که برنامه‌های مورد نیاز گرفته و جدایی هم انجام می‌شود. امیدوارم که به زودی شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم.

پایان پیام/


دیدن منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود