تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 2:37
کد خبر : 10132

تهرانی ها روزانه چقدر تولید می کنند؟/ سالانه ۸ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود

تهرانی ها روزانه چقدر تولید می کنند؟/ سالانه ۸ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود

به نقل از این خبرگزاری : گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، با وجود فناوری در همه زندگی، مدیریت مدیریت پسماند نه به شکل یکپارچه و اصولی حل نشده است که تنها به رشد و توسعه اقتصادی و محیط زیستی آن نیز تبدیل می‌شود. کشورهایی که در حال حاضر با چالش‌های زیادی روبرو هستند، هستند که از

به نقل از این خبرگزاری :

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، با وجود فناوری در همه زندگی، مدیریت مدیریت پسماند نه به شکل یکپارچه و اصولی حل نشده است که تنها به رشد و توسعه اقتصادی و محیط زیستی آن نیز تبدیل می‌شود. کشورهایی که در حال حاضر با چالش‌های زیادی روبرو هستند، هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رشد و توسعه نامتوازن شهری اشاره کرد. اما در کنار مشکلات زیرساختی که از آن به عنوان چالش‌های سخت‌افزاری نیز یاد می‌شود، سخت‌افزارهای بسیاری نیز وجود دارند که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. گزارش اطلاعات عمومی در میان جوانان و بزرگسالان به ویژه در کشور‌های در حال توسعه نقش بسزایی در یافتن مشکلات محیطی و به تبع آن مدیریت پسماند دارد.

بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است که نتیجه ناآگاهی عمومی به عنوان موضوع اصلی در این بخش را می‌توان در توسعه ناپایدار دنبال کرد که پیام‌های آن در شکل‌گیری حاشیه‌نشینی، ضعیف، … در آینده نزدیک آسیب به محیط زیست را ملموس‌تر می‌کند. اما نیمه پر لیوان نشان می‌دهد با کمک شبکه‌های اطلاع رسانی در فضای مجازی آگاهی در نسل‌های جوان‌تر شکل گرفته است.

اطلاعات منتشر شده در خصوص یافته‌های پژوهش‌های سازمان ملل با توجه به عدم توجه کافی به مسائل زیست محیطی در نظام‌های آموزشی است. در میان جوانان رده‌های تحصیلی متوسط ​​و حتی ابتدایی دیده می‌شود، آموزش‌های عملی از سوی نظام آموزشی برای کارگیری راه‌حل‌های مدیریت پسماند به جوانان ارائه نمی‌شود.

در موضوع آموزش، تفکیک از مبدا، اطلاع رسانی در خصوص کاهش تولید و …. با مهدی عزیزی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به گفت و گو نشستیم.

تهرانی ها روزانه چقدر تولید می کنند؟ سالانه 8 میلیون تهرانی ها روزانه چقدر تولید می کنند؟/ سالانه 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود

یکی از معضلات اساسی در کلان شهر تهران بحث پیام است. تولید پسماند در کلان شهر تهران چقدر است؟ در این باره توضیح دهید.

گزارش‌های اطلاع‌رسانی‌های زیست محیطی در جامعه بیشتر از فقدان آن‌ها در برنامه‌های آموزش عمومی به ویژه در مدارس گزارش شده است که این امر مبارزه با چالش‌های نوین محیط زیستی را می‌کند.

با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توانم پذیرشی را ارتقا دهم

در مراحل مختلف، می‌توان از تلفیق دانش آموزی و مهارت آموزی می‌دانند و زمانی که رفتار پایدار در جامعه شکل گرفت، افرادی را که درگیر آن‌ها می‌شود، ایجاد کرد و یا حس شهروندی آن‌ها را بیدار کرد. تنها در این صورت است که آگاهانه تبدیل به رفتار شده و بی شک با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توان مشارکت را ارتقا داد و مسیر پایداری در جامعه را هموار کرد. از راهکارهایی که به ایجاد نگرانی در منطقه کمک می‌کند پس از بررسی آمار وقام چالش برانگیز این حوزه است و در برخی از موارد موجود ممکن است تلنگری برای قدم برداشتن در مسیر زندگی پایدار باشد.

چند درصد بازیافت و چه میزان از آنها دفن می شود؟

سالانه تقریبی هشت میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود/۸۰ درصد از اقیانوس‌ها از خشکی ناشی از آن می‌شود.

بررسی‌های ارزیابی‌های محیط زیست، از تمام پسماندهای تجزیه‌وتحلیل‌هایی که سالانه در جهان تولید می‌کنند، تنها ۹ درصد آن بازیافت می‌شوند. این یعنی ما هر سال ۹۱ درصد پسماندها را در زمین تلنبار می‌کنیم از دیگر سالانه پلاستیک تقریبی هشت میلیون تن وارد اقیانوس‌ها می‌شود. ۸۰ درصد از اقیانوس‌ها از خشکی ناشی می‌شود و می‌شود و بسته‌بندی‌های پلاستیکی یکبار مصرف بزرگی را از این طریق تشکیل می‌دهند.

سرانه تولید پیامند کشور ایران در محدوده ۵۰۰ الی ۹۹۰ گرم به ازای هر نفر در روز است.

اما در خصوص پایتخت باید بگویم که در شهر تهران روزانه نزدیک ۶۱۰۰ تن پیامد تولید می شود که این مقدار بر اساس نتایج گزارش سالانه، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲,۳۲۵,۱۲۱ تن بوده است. سرانه تولید پیامند کشور ایران در محدوده ۵۰۰ الی ۹۹۰ گرم به ازای هر نفر در روز است و این در حالیست که بر اساس آمار ارائه شده است. وزارت کشور سرانه تولید پسماند شهری کشور ایران در سال ۱۳۹۵ شمسی ۸۰۶ گرم و پسماند روستایی ۵۰۰ گرم به ازای هر نفر در روز بوده است که این در محدوده ارائه شده از سوی بانک قرار جهانی است.

بانک جهانی متوسط ​​سرانه تولید پسماند جهان به ازای هر نفر در روز را ۷۴۰ گرم در سال ۲۰۱۶ میلادی ذکر کرده است. بر اساس اطلاعات موجود وضعیت تولید پسماند برخی از کلان شهر دنیا در سال ۲۰۱۸ به این صورت بوده است که با جمعیت مشابه تهران و حدود ۹ میلیون نفر جمعیت در لندن سالانه ۳,۹۷۵,۰۰۰ تن و روزانه ۱۰,۸۹۰ تن پسماند, در سئول ۸,۸۸۸,۰۲۷ تن سالانه و ۲۴,۳۵۱ تن. روزانه، قهره سالانه ۵,۴۷۵,۰۰۰ تن و روزانه ۱۵۰۰۰ تن و مکزیکوسیتی ۴,۵۶۲,۰۰۰ تن سالانه و ۱۲,۴۹۹ تن روزانه پسماند تولید می شود که این اعداد برای شهر تهران در سال ۲۰۱۸ سالانه ۲,۵۷۰,۹۹۸ تن و روزانه ۷,۰ است.

سرانه تولید پیام در تهران از متوسط ​​جهانی کمتر است

طبق گزارش بانک جهانی سرانه تولیدی پسماند در شهر تهران، بر خلاف تصور رایج، کمتر از متوسط ​​جهانی و نزدیک به کمتر «در حال توسعه و با درآمد کمتر از متوسط ​​جهانی» است.

مهترین روش از بردن پسماند چیست؟آیا مطالعاتی در این باره صورت گرفته است؟ آموزش های لازم چقدر تاثیر گذار است؟ چقدر در کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدا مشارکت می کنند؟در این زمینه توضیح دهید.

همانگونه که نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد پسماندها در کم درآمد جهان در تلمبارهای موجود رها و یا سوزانده می شوند. این در حالیست که این مقدار در با درآمد بالا تنها ۲ درصد است. در با درآمد متوسط ​​رو به بالا نیز روش دفن (بهداشتی و غیر بهداشتی) همچنان به عنوان روش اصلی و غالب مطرح است. بر اساس آمار دفن پسماندها (بهداشتی و غیر بهداشتی) در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا با ۸۷ درصد به عنوان روش اصلی دفع پسماندهاست.

مشکلات عمده مانند شیرابه، گاز گلخانه ای و بوی نامطبوع، حیوانات احمق

تعداد زیادی از پسماند شهری در ایران، مواد آلی آن است و همچنین اکثر عمده‌ترین آنها مانند شیرابه، گاز گلخانه ای و بوی نامطبوع، حیوانات مزاحم و… نیز نشأت گرفته از آن است. با توجه به موارد ذکر شده لزوم آموزش محیط زیست با مفهوم تربیت محیط زیستی افراد جامعه حائز توجه بوده و می‌توانم آموزش و خانواده‌ها و ارتقای فرهنگ شهروندی را به منظور کاهش پسماندها و جداسازی آن‌ها در مبداء را یکی از گام‌های اولیه در مدیریت پسماند شهری دانستم. در این حوزه را جلب کرد.

در تمام قسمت‌های زندگی افراد مشارکت می‌کنند و در مسائل شهری از مرتبه‌ای بالاتر است/مدیریت پسماند بدون در نظر گرفتن نقش مردم غیر ممکن است.

مشارکت، عملی است که مشارکت به صورت گروهی، از روی اختیار و آزادانه با داشتن هدفی که در آن سهیم باشند شرکت کنند. به کار نگرفتن افراد جامعه در برنامه‌های توسعه از عوامل شکست مشارکت در معرفی می‌شود. در تمام قسمت‌های زندگی افراد مشارکت می‌کنند و در مسائل شهری از مرتبه‌ای بالاتر است. مشارکت در حوزه اقتصادی و اجتماعی در حیات سیاسی، اجتماعی کشور تعریف می‌شود و جامعه را به سمت هدفش سوق می‌دهد. مدیریت مطلوب پسماند شهری نیز زمانی تحقیق می کند که عموم مردم در تصمیم گیری و سیاست گذاری و اجرای برنامه شرکت داشته باشند.

مدیریت پسماند بدون در نظر گرفتن نقش مردم که تولید کننده اصلی پسماند هستند، غیر ممکن خواهد بود. مشارکت را باید به عنوان هدف، ابزار و یکی از نیازهای اساسی بشر در مورد توجه قرار داد، که عوامل مؤثر در این فرآیند را شناسایی کرد.

چه برنامه ای مدیریت شهری برای تفکیک از مبدا دارد؟ سال هاست که این موضوع به نتیجه نرسیده است و اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد از بازیافت می شود.

راه اندازی جنبش پسماند صفر

مهم ترین و حیاتی ترین نوع بازیافت پسماندهای شهری که رخ می دهد که این مواد در خانه و توسط خود تولیدکنندگان جدا شده اند. آموزش‌های مبتنی بر مهارت یعنی مخاطبین فرا می‌گیرند بایستی متناظر بر موقعیت‌های واقعی زندگی باشد و موضوعات و موضوعات ارائه شده توسط محیط‌های آموزشی را نه به صورت انتزاعی، بلکه به صورت کاربردی دریافت کنند و بکار ببرند. در حوزه مدیریت پسماند نیز لازمه افزایش مشارکت بی شکافزایش افراد و ایجاد دغدغه است و برای ارتقاء سطح سطوح همانگونه که ذکر می شود بایستی مهارت آموزش در کنار دانش آموزی قرار می گیرد.

طی سال‌های قالب‌های بعدی برخی از افراد در فعالیت‌های خودجوش مردمی در این حوزه گام‌های بزرگی را برداشته‌اند. از جمله این عدم راه اندازی جنبش پسماند صفر است. جنبش پسماند صفر فلسفه‌ای است که می‌خواهد مردم را به نظر نسبت به پسماند فراخواند و آن‌ها را افزایش دهد تا میزان پسماندهای تجزیه‌پذیری که تولید می‌کنند، دفن، سوزنده یا در محیط زیست رها می‌شوند را به صفر برسانند.

در واقع جنبش پسماند در پی آن است که هر فرد صفر را می کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مصرف به جلوگیری از تولید (Refuse)، کاهش پسماند (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) کمک کرده و مصرف کند. به سهم خود باری از دوش زمین بردارد.

انسان با تولید روزافزون پسماند، شرایط طبیعی را به طور قابل توجهی به مختل می‌کند

مشکل پسماند یکی از موضوعات اساسی تمدن مدرن است که از سبک زندگی امروزی پدید آمده است. انسان با تولید روزافزون پسماند، شرایط طبیعی را به طور قابل توجهی به مختل می‌کند. بنابراین، یکی از اولویت های کاهش محیط زیست، رفع مشکل پسماند است. بنابراین در این شرایط است که دریابید که چه کاری می‌توان انجام داد تا برای ایجاد تغییرات روزانه در محیط کمک کند.

مصرف الگوی را اصلاح کرد یا تاثیری ندارد؟

خرید نان به صورت روزانه و استفاده از کیسه پارچه ای به جای پلاستیک/ حذف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و استفاده از ظروف بادوام

اصلاح الگوی مصرفی مهم است. خودداری از خرید بیشتر و لیست خرید بر اساس نیاز خانواده،جلو آوردن هر چیزی که از قبل تهیه شده و چیدن محصولات در عقب در زمان چیدن خرید در یخچال فریزر و یا کابینت پختن غذای مورد نیاز و پرهیز از اسراف، حذف ظروف یکبار. مصرف پلاستیکی و استفاده از ظروف بادوام، استفاده از لیوان و یا قمقمه به جای بطری آب معدنی، حذف سفره‌های یکبار مصرف، همراه بردن کیسه، زنبیل یا ساک خرید درموقع خرید و عدم دریافت کیسه نایلونی از فروشنده، استفاده از کالاهای بادوام، پرهیز از خرید بسته‌بندی‌های تجملاتی و غیرضروری و استفاده از محصولات و کالاهای بسته‌بندی‌شده قابل بازیافت، خریدنان به صورت روزانه و استفاده از کیسه پارچه به جای پلاستیک، تهیه مواد غذایی که به سرعت خراب می‌شوند یا می‌توانند آسیب ببینند به اندازه نیاز و . … از جمله مواردی است که باید رعایت شود تا میزان تولیدی به حداقل برسد.

همچنین راهکارهای هم برای کاهش پسماند در ادارات وجود دارد به عنوان مثال از آن عکسی که چاپ کنید یا متنی را انتخاب کنید ابتدا فکر کنید آیا واقعاً نسخه چاپ شده آن نیاز دارید؟ پس از آن که می‌توانید از نسخه‌های چاپ شده کمتر استفاده کنید و یا به جای انتشار اطلاعات همگانی از تابلوهای تبلیغاتی استفاده کنید. میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط گیر، هنگام تایپ مطالب دقت کنید و متون خود را بر روی صفحه مانیتور ویرایش کنید.

آموزش در مدارس می تواند در زمینه کاهش پسماند تأثیر بگذارد. با توجه به اینکه مهر مدارس بازگشایی می شود آیا برنامه ای در این زمینه دارید؟

استفاده از دانش‌آموزان از دو روی کاغذهایی که می‌توانند استفاده کنند

با توجه به مدارس بازگشایی هم می توان راه کارهایی برای این منظور داشت. به عنوان مثال اجرای فعالیت های اجرایی برای جمع آوری کاغذهای باطله از سوی دانش اموزان در خانه و مدرسه، جمع آوری کتاب های آموزشی و کمک درسی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی متفاوت در پایان سال و تعویض آنها (در اختیار قرار دادن کتب هر مقطع به مقطع پایین تر) برای جلوگیری از خرید مجدد کتاب، تشکیل گروه‌های دوستدار محیط زیست در مدرسه جهت استفاده دیگران به تفکیک پسماندها در خانه و محله، جمع‌آوری دانش‌آموزان به درستی کارهای دستی بازیافتی، استفاده از دانش‌آموزان با استفاده از دو کاغذهایی که از آنها استفاده می‌کنند، دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند. جهت جمع آوری و تحویل وسایلی مانند اسباب بازی و یا لوازم التحریر قدیمی خود جهت تحویل به امور خیریه از جمله موارد است.

پایان پیام/


دیدن منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود