تاریخ انتشار : شنبه 30 مهر 1401 - 8:01
کد خبر : 14295

نماینده مجلس: طبق لایحه جدید دولت خودروی فرسوده از خارج نمی‌شود

نماینده مجلس: طبق لایحه جدید دولت خودروی فرسوده از خارج نمی‌شود

به نقل از این خبرگزاری : به گزارش خبرگزاری فارس، سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پایش اظهار داشت: بحث اسقاط خودرو برای اولین بار در دهه ۸۰ مطرح شد چرا که طی گزارش‌ها و مطالعات اثبات شده بسیاری از هوای مربوط به منابع متحرک است. پس از آن تصمیم

به نقل از این خبرگزاری :

به گزارش خبرگزاری فارس، سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پایش اظهار داشت: بحث اسقاط خودرو برای اولین بار در دهه ۸۰ مطرح شد چرا که طی گزارش‌ها و مطالعات اثبات شده بسیاری از هوای مربوط به منابع متحرک است. پس از آن تصمیم بر این شد که نسبت به خارج کردن وسایل نقلیه‌ای که آلایندگی زیادی تولید می‌کنند، اقدام شود.

وی یادآور شد: سال ۸۵ برای اولین بار این طرح مطرح شده و معتبر است خوبی هم به آن اختصاص یافته اما مبنا به گونه‌ای بود که بر اساس شاخص‌هایی از تولید خودرو، خودرو فرسوده از خارج خارج می‌شود. در امر ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده ابتدایی خارج شد و این روند ادامه داشت تا در سال ۹۷ با تصویب دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، اسقاط خودرو نیز به کما رفت.

وی گفت: مجلس یازدهم قانون معطل مانده قانون ساماندهی صنعت خودرو را سال ۱۴۰۰ به تصویب رساند و خرداد ۱۴۰۱ آنرا صادر کرد که بر اساس یکی از بندهای آن، علاوه بر واردکنندگان خودرو، تولیدکنندگان نیز مکلف به اسقاط یک خودرو به ازای هر ۴ خودروی تولید می شوند. شدند.

رفیعی ادامه داد: این قانون،قانون خوبی بود و همه امیدوار بودند که روند اسقاط خودروهای فرسوده شتاب متوقف شود اما هنوز ۲-۳ ماهی از قانون نگذشته بود که دولت و در راس وزارت صمت که در خودروسازی ها سهامدار است لایحه ها را به مجلس آوردند. عملا اسقاط خودروهای فرسوده می‌شود و خودروسازان می‌توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی از این امر فرار کنند!

وی توضیح داد: بر اساس این لایحه و آخرین تغییرات آن، در تشخیص وزارت صمت مبنی بر نبودن گواهی اسقاط، خودرو سازان ۱.۵ درصد قیمت خودروهای دولتی را به صندوق توسعه صنعت خودرو وزارت صمت می‌سازد و به این ترتیب نیاز به اسقاط دارد. خودرو فرسوده نخواهند داشت!

**چگونه وزارت ذینفع خودروسازان مرجع تشخیص اخلال در گواهینامه های اسقاط است!

محمودی شریف رئیس انجمن صنفی مشهد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز در این برنامه گفت: در این لایحه آمده است هرجا اخلالی در سیستم اقتصادی و تولید می شود که مرجع این اخلال هم خود وزارت صمت است! اینکه این اخلال چگونه قرار است توسط مرجعی که خود ذینفع است تفسیر شود جای بحث است که تعارض را چگونه قرار دهد حل کنند و این خطر بزرگی است که باید در این لایحه حذف شود چرا که هرکس هر گونه که بشود. آن را تفسیر می کند!

وی افزود: آیا واقعاً با رقم ۱.۵ درصد پیشنهادی، خودروی فرسوده‌ای پیدا می‌شود؟ و در نهایت هم مرجع تشخیص وزارت صمت اگر اخلال هم به وجود آمد بازهم وزارت صمت .

**خسارت هوا سالانه ۷ میلیارد دلاری است!

در ادامه سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس به خطرات زیست محیطی خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: سال ۲۰۱۶ بانک جهانی گزارشی داد که ذخیره هوای تهران سالانه ۲.۶ میلیارد دلار است که این هوای دیجیتالی برای سلامت مردم است! وزارت بهداشت این رقم را خوشبینانه در سال ۱۴۰۰ برای کل کشور ۷ میلیارد دلار محاسبه کرد. این رقم را کنار تمام آوانس‌هایی قرار می‌دهد که به خودروسازها می‌شود. وقتی داریم از این هوا صحبت می کنیم مستقیما از انواع و اقسام درد و بیماری و سرطان و مرگ و میر حرف میزنیم.

وی افزود: مطالعات نشان می دهد مرگ و میر انسان ها بر اثر اعمال هوا چندین برابر مرگ و میر بر اثر بیماری کویید ۱۹ است. اما هوا را چون نمی بینیم از آن نمی ترسم چرا که باید هزینه سربار آن را در ردیف های خود ببینیم مثلا در بخش درمان. اما خوب گلوگاه را نمی‌کنیم که جلوی درست هوا را در عوض میلیاردها صرف هزینه‌های درمانی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: طبق لایحه دولت قرار نیست خودروی فرسوده از رده خارج شود، بلکه قرار است یک صندوق باشد که هیچ تضمینی برای هزینه‌کردن و درآمد و خرج آن نیست و اصولاً با این رقم مشخص شده است. که برای هیچ مالک خودرو فرسوده‌ای توجیه اقتصادی ندارد.

سازمان فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: تازه این رقم نیز توسط خودرو ساز پرداخت نمی‌شود و این پول از جیب خریدار خودروی جدید میرود و این یعنی مردم آن را پرداخت می‌کنند و خودروسازها ریالی در این خصوص پرداخت نمی‌کنند.

**اگر اسقاط خودرو پولی می شود ۳۰ هزار مرکز کارگر اسقاط بیکار می شود

**آیا فقط کارگران صنعت خودرو کارگرند و مراکز اسقاط کارگری تشکیل می دهند؟

محمود مشهدی شریف رئیس جمهور – انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز در ادامه وضعیت اسقاط خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: سال ۹۶ ممنوعیت واردات خودرو اتفاق افتاد و سال ۹۸ هفت هزار و هفتصد دستگاه اسقاط داشتیم و سال ۹۹ حدود ۱۳ هزار و سال بود. ۱۴۰۰ سه هزار دستگاه اسقاط شدند. در حالی که در اوج بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دستگاه اسقاط می‌شد یعنی در سال ۹۸ یک چهلم نقطه اوج شده است!

وی تاکید کرد: اگر لایحه پرداخت ۱.۵ درصد یا خرید گواهی اسقاط اتفاق بیافتد ما شاهد بیکاری ۳۰ هزار کارگر بود مراکز اسقاط فکر. آیا فقط کارگران صنعت خودرو کارگرند و مراکز اسقاط معترض هستند؟

**مشوق لایحه پیشنهادی دولت بی‌اثر است از سال آینده

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه مشوق لایحه پیشنهادی دولت را بی‌اثر خصوصی از سال آینده می‌گوید: اساساً در شرایطی که قشر ضعیف دارای خودروی فرسوده است که اگر تمام مراحل قانونی درست و قانونی انجام شود،صاحب خودرو طالب ارزان‌ترین خرید است. خودرو در بازار برای خرید است.

وی افزود: در لایحه دولت، ۲۰ درصد سهم قرعه کشی خودروسازان به عنوان مشوق در نظر گرفته شده است در حالی که همان شب وزیر محترم صمت در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام می کند که محصولات سایتی که ارزانترین خودروهای بازار را دارند دیگر قرعه کشی ندارد و ایران خودرو هم تولید می کند. ۴ خودرو از قرعه کشی خارج شده و مابقی محصولات هم از ابتدایی سال آینده مشمول قرعه کشی نخواهد بود! بدین ترتیب عمل مشوق پیشنهادی کاملا بیاثر است.

رفیعی گفت: ذات این قانون برای قشر کم درامد جامعه است و شهروندی که با کمترین قیمت یک خودروی فرسوده ای دارد که برخی با آن کسب درامد هم می کند چرا باید ماشین خود را به مرکز اسقاط دهد؟ دولت یک جایی از این شهروند باید حمایت کند اما می‌تواند بینیم برعکس شده و حمایت از خودروساز انجام می‌شود.

**زمانی می‌توانیم به سمت دریافت پول بریم که تمام‌ها و تبیه‌ها را انجام دهند

در ادامه محمود مشهدی رئیس جمهور انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز گفت: ما هر خودرو فرسوده را در سال ۳۰ میلیون تومان بنزینیم بیشتر از خودرو نو. خودرو فرسوده را به مالک خودروی فرسوده بدهند که این خود بزرگترین مشوق است.

وی با بیان این که ۹ میلیون سیکلت فرسوده در کشور ما تاکید می کند: زمانی که موتور می تواند به پول بریم که تمام سرمایه ها و تبیه ها رو انجام دهند.

**اگر و موتورسیکلتی قرار است اسقاط شود و خودروسازی شود، باید در چرخه حمل و نقل و نقل فعال بوده و آلایندگی داشته باشد.

**فراکسیون محیط زیست مجلس با لایحه آخرین دولت و پولی کردن اسقاط خودروهای فرسوده کاملا مخالف است.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در ادامه گفت: موتورسیکلت یکی از منابع اصلی آلایندگی هواست اما جالب است که در سامانه ستاد حمل و نقل بخشی به عنوان اسقاط موتورسیکلت اصلا تعریف نشده است!

وی افزود: در نشستی که اخیرا با وزیر صمت اعلام کرد که هدف ما از لایحه دولت و پولی کردن اسقاط خودروهای فرسوده، اسقاط موتورسیکلت فرسوده است. این در حالیست که در لایحه ارسالی به مجلس اصلا صحبتی از موتورسیکلت نشده است.

رفیعی بیانان کرد: اگر خودرو یا موتورسیکلتی قرار است اسقاط شود و بشود، باید در چرخه حمل و نقل و نقل باشد چرا بوده است و آلایندگی داشته باشد که این قانون باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می شود.

رفیعی بیانان کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس با لایحه آخرین دولت و پولی کردن اسقاط خودروهای فرسوده کاملا مخالف است و باید قانون مجلس اجرا شود.

پایان پیام/


دیدن منبع خبر


اگر دوست داشتید از مجله روز ایران دیدن نماید 🙂

برچسب ها :

ناموجود